Alla on esiteltynä teoksia, joissa olen ollut merkittävänä alkusysäyksen antajana, käsikirjoittajana, ohjaajana, tuottajana tai näyttelijänä.

Babylon.jpg

Babylon vallankahvassa 

 

Tulossa ensi-iltaan 2018

Sooloteos teatteriklovnille ja näyttelijälle. Teoksessa Minna Puolanto esiintyy sekä klovnihahmossaan, että omana itsenään. Esityksen ohjaa Marielle Eklund, jonka kanssa Puolanto on tehnyt yhteistyötä aiemminkin.

Teos käsittelee kehollista vallankäyttöä. Se kiinnittää huomion ihmisten väliseen viestintään, joka tapahtuu hyvin tiedostamattomalla tasolla. Me luomme tilamme ja määritämme statuksemme yhteisössä kehollisin viestein. Puolanto on havainnoinut ihmisten kehollista olemista ja ilmaisua ympäristössään jo vuosia.

Babylon tutkii aihettaan imitoimalla eri julkisuuden henkilöiden, esityksen katsojien tai vaikkapa erään pikku huopalahtelaisen perheenäidin kehollista olemusta vallankäyttöön liittyvissä tilanteissa. Imitaatiot eivät pilkkaa ketään. Babylon on nainen ja teoksen näkökulma on naisen, mutta näyttämöllä nähdään myös miesimitaatioita.

Kysymyksiä naisellisuudesta

Babylon tutkii kehollista tasa-arvoa ja miettii, onko valtahierarkioista vapaata kehollisuutta olemassa? Millaista on feminiininen valta, entä maskuliininen? Liittyykö maskuliinisuus ja feminiinisyys kehoissamme ylipäätään sukupuoleen? Babylon matkustaa maasta toiseen ja kysyy, onko kylmissä pohjoismaissa feminiinisyytemme kenties hukkunut toppatakkien sisään vai ovatko kirkon kovat penkit tai navetoiden matalat lypsyjakkarat muovanneet asennoistamme androgyynejä.

Työryhmä

Esityskonsepti, käsikirjoitus, koreografia ja esiintyminen: Minna Puolanto

Ohjaus: Marielle Eklund

Valo- ja äänisuunnittelu: Juha Tuisku

Lavastus ja pukusuunnittelu: Työryhmä

Tuotanto: Red Nose Company

 

pitkän_liiton_kuva.jpg

Pitkän liiton salaisuus

Kuunnelma sai ensiesityksensä Ylen Radioteatterisa helmikuussa 2017.

Minna Puolannon kirjoittama vakava komedia käsittelee rakkautta ja sen mahdollisuutta kestää pitkässä liitossa. Pariskunta matkustaa viikonlopuksi Honkamotelliin sinetöimään asumuseronsa.

Ennen eropäätöstään he ovat osallistuneet pariskunnille tarkoitettuun arvontaan ja voittaneet pääpalkinnon, matkan Savoon.

He joutuvat kohdakkain niin toistensa, uteliaan toimittajan kuin elämän peruskysymystenkin kanssa, kuten saako vaimolle ostaa lahjaksi vaa'an. Honkamotellissa tapahtuu kummia ja pinnan alla kuohuu.

Käsikirjoitus: Minna Puolanto
Ohjaus: Heidi Räsänen
Äänisuunnittelu: Tiina Luoma
Tuottaja: Pekka Savolainen                       Tuotanto: Yle, Radioteatteri

Kuva: Laura Pohjavirta / Yle

Rooleissa: Jouko Puolanto, Minna Puolanto, Irina Pulkka, Essi Hellén, Saija Lentonen, Hanna Vahtikari ja Pekka Savolainen.

 

digital-media.jpg

Tora ja sopu 

 

- komedia vaikka väkisin

Esitys sai ensi-iltansa KokoTeatterissa 2016. Esityksiä oli yhteensä 15.

Tora ja sopu kertoo ihmisten välisistä konflikteista. Se kysyy ajankohtaisen ja ikiaikaisen kysymyksen, miksi emme opi elämään sovussa toistemme kanssa? Nettiraivo, vihapuheet, lohduttomat avioerotilastot, sodat, kilpailuyhteiskunta, vastakkainasettelu, sukuriidat, oman tontin tinkimätön puolustaminen, kaikenlainen kiusaaminen, jonossa kiilaaminen, kyynärpäätaktiikat ynnä muut taklaukset ovat osa arkipäiväämme. Vauhtimme kiihtyy ja päässämme kiehuu. Törmäily on jatkuvaa ja usein pelon ja epävarmuuden aiheuttamaa. Konfliktit seuraavat toistaan niin omissa lähiyhteisöissämme kuin maailmanlaajuisestikin.

Teos kertoo pienten ihmisten välisistä riidoista, mutta myös koko ihmiskunnan toraisasta historiasta ja moraalin kehityksestä. Näytelmän henkilöt tavoittelevat harmoniaa ja mielenrauhaa uskontojen, filosofioiden, urheilun, saunomisen, viinanjuonnin, terapian ja liikemeditaationkin avulla.

Esityksen päänäyttämönä on eräs myyrmäkeläinen taloyhtiö, jonka saunaa lämmittää ja asukkaiden riitoja yrittää selvitellä vanha kunnon Saunatonttu.

Tragikoominen, puhetta ja liikettä monin tavoin yhdistelevä esitys pureutuu henkilöidensä heikkoihin kohtiin, naurettavimpiin reaktioihin, pimeimpiin pisteisiin, säälittävimpiin tekosyihin, hulluimpiin raivareihin, pateettisimpiin itsesääleihin ja jääräpäisimpiin mykkäkouluihin. Pyrkimys rauhaan on kaikilla kova ja lopulta se myös saavutetaan – ainakin hetkeksi.

 

Käsikirjoitus, ohjaus ja koreografia: Minna Puolanto

Lavastus ja pukusuunnittelu: Paula Koivunen

Äänisuunnittelu: Juha Tuisku

Valosuunnittelu: Jere Kolehmainen

Valokuvat ja juliste: Cvijeta Miljak

Tuotanto: KokoTeatteri ja Minna Puolanto

 

Rooleissa:

Katja Joutsijoki

Riku Korhonen

Helmi-Leena Nummela

Hanna Raiskinmäki

Birgitta Taussi (harjoittelija)

Anna Veijalainen

Aaro Wichmann

 

 

IMG_kku8096.jpg

Kuolema korjaa univelat / Sleeping is for the dead

Monologiesitys / Monologue

Yli 40 esitystä vuosina 2010-2014

In English, please see below

 

Esitys kertoo äidistä, joka ei nuku. Hän tyydyttää kolmen pienen lapsensa ja miehensä tarpeita ympäri vuorokauden. Kurahousut, tunteet, vuorokaudenajat ja ajatukset sotkeutuvat ja hukkaavat hahmonsa. Mistä voi tietää, milloin on torstai? Miksi mies suuttuu, jos sen suuhun tunkee tutin? Entä mitä pitää tehdä, kun on kaatanut vettä mikron tuuletusaukosta sisään?

Puolannon itsensä kirjoittama monologi käsittelee äitiyden ja vanhemmuuden haasteita riittämättömyyden ja kohtuuttomuuden teemojen kautta. Hänen omakohtaiset kokemukset saivat hänet tarttumaan aiheeseen viiden vuoden valvomisen jälkeen. Teoksessaan hän antaa itselleen ja katsojille mahdollisuuden nauraa arjesta nouseville koomisille sattumuksille. Väsymys kärjistää tilanteet äärimmilleen. Esitys on suunnattu niille, jotka elävät lapsiperheen arkea tai ovat tekemisissä sellaisen kanssa, sekä niille, jotka eivät tiedä siitä mitään. Teos käsittelee teemojaan ehdottoman tosissaan ja kärjistäen. Näin syntyy komedia rankasta aiheesta. Kuolema korjaa univelat, mutta nauru pidentää ikää.

“Mä rakastan teitä kaikkia yli kaiken!”

Esitys yhdistää ennakkoluulottomasti toisiinsa teatteria, tanssia, miimiä, fyysistä ilmaisua, live musiikkia, ääniefektejä ja videoprojisointeja.

Kuolema korjaa univelat tuli ensi-iltaan KokoTeatterissa 2010 ja sitä on esitetty sen jälkeen yhteensä 40 kertaa. Esitys on vieraillut kolmasti ulkomailla, Liettuassa, Virossa ja Israelissa.  Esitys on voittanut kaksi palkintoa kansainvälisillä festivaaleilla, The Pärnu Fringe Festival Awardin 2013 Monomaffia-festivaalilla Virossa ja 3. palkinnon MonoBaltija -festivaalilla 2012 Liettuassa. Kuolema korjaa univelat esitettiin nimellä Sleeping is for the dead ensimmäistä kertaa englanniksi Broadwaylla United Solo –festivaalilla New Yorkissa lokakuussa 2014.

Puolanto on kirjoittanut monologinsa myös kuunnelmaksi ja sen ensiesitys oli Yle Radio 1:ssä 11.5.2014. Kuunnelman on ohjannut Juha Luukkonen.

 

Työryhmä:

Käsikirjoitus ja roolissa: Minna Puolanto

Ohjaus: Anna Veijalainen

Muusikko ja musiikkidramaturgia: Timo Hirvonen

Lavastus ja valosuunnittelu: Max Wikström

Äänisuunnittelu: Juha Tuisku

Apulaisohjaaja: Sesa Lehto

Valokuvat: Terhi Kokkonen, Johanna Onnismaa ja Jyrki Valkama

 

Esitykset:

Suomi:

Helsinki, KokoTeatteri 2010, 2011, 2012

Tampere, Hurma -monologifestivaali 2011

Pori, Lainsuojattomat -festivaali 2011

Lahti, Teatteri Vanha Juko 2012

Kauniainen, Kauniaisten srk 2012

Kajaani, Kajaanin Runoviikko 2012

Helsinki, Kanneltalo 6.-7.11.2014

Liettua:

Kaunas, MonoBaltija -festivaali 2012 (3. Palkinto)

Viro:

Pärnu, Monomaffia -festivaali 2013 (The Pärnu Fringe Festival Award)

Israel:

Tiberias, WoMan Stage -festivaali 2013

USA:

New York City, United Solo Festivaali lokakuu 2014, www.unitedsolo.org

http://www.broadwayworld.com/article/SLEEPING-IS-FOR-THE-DEAD-to-Play-United-Solo-Festival-1024-20140814#.U-_alEhlNFs

 

Otteita esityksen arvioista:

"Näyttelijä-tanssija Minna Puolannon yhden naisen show Kuolema korjaa univelat on jännästi juuri kaikkea muuta kuin yhden ihmisen esitys..."
"Lavalla vallitsee kaamea kaaos, vaikkei siellä Puolannon lisäksi muita näyttelijöitä näykään. Timo Hirvosen musisointi ja kappalevalinnat tosin antavat hänelle letkeän kommentoijan."
"Puolanto puhuu monologiaan ja samalla ikään kuin tempautuu juoksemaan äitiyden koreografioitua maratonia, jota ei saa katkaistua. --- Yksityiskohdat ovat osin läkähdyttävän hauskoja..."
"Puolannon antaumuksellinen kiitolaukka ottaa lopulta kokoteatterimaisesti kantaa. Kuka täydellistä äitiyttä vaatii? Ja uskaltavatko äidit pyytää apua ennen kuin murtuvat totaalisesti?"
Maria Säkö, HS 12.12.2010.

"KokoTeatterin Kuolema korjaa univelat itkettää nauruun ja naurattaa itkuun asti todenmukaisella kuvauksellaan pienten lasten äitien elämästä."
"Kotiäitikriisistä voi tehdä raastavaa kuvaa, mutta siitä voi tehdä myös koskettavan hauskaa teatteria. Minna Puolannon käsikirjoittama ja Anna Veijalaisen ohjaama monologi on suorastaan terapeuttinen kokemus äitikatsojille.
Hienon tanssikoreografian, oivaltavan rekvisiitan sekä Timo Hirvosen musiikin ansiosta 'terapiaistunto' on myös täydellinen taide-elämys ihan kaikille."
Liina Putkonen, Meidän Perhe 1/2011

 ” Puolannon omakohtaiset kokemukset saivat hänet tarttumaan aiheeseen viiden vuoden valvomisen jälkeen. ”Asiantuntemus” näkyy hänen itse käsikirjoittamassaan ja koreografioimassaan esityksessä, joka konkretisoi ja fyysistää lapsiperheen äidin yötä päivää kokeman kaaoksen mustan huumorin ja miljoonaan erilaiseen asentoon venymisen kautta. Anna Veijalaisen ohjaus ja Minna Puolannon hysteriaa hienosti nyansoiva esiintyminen hyödyntää oivallisesti tekijöidensä koreografista ja tanssillista osaamista"…"Huippusuosion saaneella esityksellä on selvästi tartuntapintaa nuorten aikuisten keskuudessa. Vaikka itse valvoin vastaavassa vaiheessa vain kaksi vuotta, ja siitäkin on jo pitkä aika, esitys onnistui nostattamaan tunnemuistiin vedoten ihokarvat pystyyn ja hien pintaan. Just tällaista se oli!”

Annukka Ruuskanen, päätoimittaja TEATTERI –lehti 1/2011

” Lavalla on yksi näyttelijä, Minna Puolanto, joka vetää muusikko Timo Hirvosen säestyksellä tunnissa niin energisen esityksen, että katsoja saa pidellä tuolistaan, ettei sinkoudu ilmavirran mukaan….Käsikirjoitus tarjoaa tunnistettavia tilanteita erityisesti lapsiperheille. Kekseliäs koreografia vaatii akrobaatin taitoja. Puolanto on kaikessa ilmaisussaan notkea.”

Sinikka Viirret, Kainuun sanomat 8.7.2012

”…kaikkia koreografian lakeja uhmaava Puolanto esittää arjen rutiinit hillittömällä akrobatialla ja huumorin rankimpia keinoja käyttäen…Minna Puolanto tekee rankan ja rohkean esityksen, mutta liikkeissä on myös plastista kauneutta ja jopa herkkyyttä. Onneksi näytelmän koki täpötäysi salillinen.”

Johnny-Kai Forssell, Satakunnan kansa 11.9.2011

photo / kuva: Jyrki Valkama

photo / kuva: Jyrki Valkama

Sleeping is for the dead

Sleeping is for the dead is a tragicomedy of a mother who is needed by her three little children and her husband day and night and never sleeps. 

The monologue is about a day in her life. Her exhaustion is full of comedy. Her husband Jaska does his best to support her, but she is unable to accept help from anyone. Despite her exhaustion she wants to take care of everything and keeps on going.

Dungarees, emotions, diapers, times of day and thoughts lose their shape. How can you tell it’s Thursday? Why does your husband get angry when you put a pacifier in his mouth? How can you remember whose turn it is to push the button in the elevator today? And what should you do when you have poured water into the vent of the microwave?

“Mommy loves you all more than anything!”

The performance is physical theatre and includes a great deal of dance, mime and other physical expression which supports the text. The live music expressing the mother's inside world, other members of the family and the situations in which she finds herself also plays an important role.

 

Written and performed by: Minna Puolanto

Translation in English: Kristian London

Directed by: Anna Veijalainen 

Musician and music dramaturgy: Timo Hirvonen

Lighting and set design: Max Wikström

Sound design: Juha Tuisku

Photos: Terhi Kokkonen, Johanna Onnismaa and Jyrki Valkama

 

The premiere of the performance was on 8 December 2010 at KokoTheatre in Helsinki. After that, it has been performed a total of 40 times in Finland, Lithuania, Estonia, Israel and United States. It won the 3rd prize at Monobaltija festival in Kaunas, Liethuania 2012 and The Pärnu Fringe Festival Award at Monomaffia festival in Pärnu, Estonia 2013. Sleeping is for the dead was performed first time in English on Broadway at the United Solo festival in New York City in October 2014.

Awards:

The Pärnu Fringe Festival Award at Monomaffia festival in Estonia

The 3rd Prize at MonoBaltija festival in Liethuania

 

Trailer: 

 

Performances:

Finland:

Helsinki, KokoTheatre 2010, 2011, 2012

Tampere, Hurma -festival 2011

Pori, Lainsuojattomat -festival 2011

Lahti, Theatre Vanha Juko 2012

Kauniainen, Church of Kauniainen 2012

Kajaani, Kajaanin Runoviikko -festival 2012

Helsinki, Kanneltalo 6.-7.11.2014

Liethuania: 

Kaunas, MonoBaltija festival  2012 (The 3rd Prize)

Estonia:

Pärnu, Monomaffia festival 2013 (The Pärnu Fringe Festival Award)

Israel:

Tiberias, WoMan Stage festival 2013

USA:

NYC, 2014 United Solo Theatre Festival 24.10.2014, www.unitedsolo.org

http://www.broadwayworld.com/article/SLEEPING-IS-FOR-THE-DEAD-to-Play-United-Solo-Festival-1024-20140814#.U-_alEhlNFs

 

Radio:

Puolanto has also adapted Sleeping is for the dead for radio. The radio play's premier was on 11 May 2014 on Yle Radio 1. 

 

Contact information:

Minna Puolanto

+358 50 413334

mpuolanto(at)gmail.com

 

KokoTheatre

Telephone: +358 50 321 9919

email: toimisto(at)kokoteatteri.fi